Danskerne skal til valgurnerne i år, højst sandsynligt om præcist et år – måske d. 19 november 2011? Vi skal enten vælge en ny regering, eller give et nyt 4 årigt mandat til den siddende. Det bliver enten eller, tror jeg. Jeg kan ikke se at der PT kan opstå nye, utraditionelle politiske samlinger, hverken hen over midten, eller til en af siderne.

Så vi er stort set stuck med det samme slæng, som har kedet os i de sidste 8 år! Bevares, vi har fået en række nye ministre, som ikke blot var slagtekvæg fra egne rækker) men som blev hevet ind ude fra virkeligheden. En af mine favoritter er vores landbrugs og fødevareminister, som på alle mulige måder virker som troværdig og dreven politiker, uden særinteresser…

Men nu er valgkampen jo ikke officielt igang endnu.  I krogene arbejdes der på højtryk på at få de rigtieg kandidater klar, og ikke mindst på at afpudse formen hos de etablerede som er på genvalg. De seneste dage har vi hørt om Vammen fra Århus, som er kamplar som kronprins i Socialdemokratiet, vi har hørt om Liberal Alliances erobring af både Ole Birk Olesen, og ikke mindst kuglestøder og entertainment danser, Joakim B. Olsen, som tager et stort skridt fra kuglestød til mudderkastning. Jeg tror ikke man skal dømme LA ude – tværtom har jeg stor tiltro til at de opnår et flot valg, hvis de holder tungen lige i munden! Anders Samuelsen er nøglespilleren her. Han er den måske mest ivrige og målrettede politiker i DK i dag – og det må, for guds skyld, ikke kamme over i endnu et forceret (og desperat) forsøg på at rage magt til sig. Han er blevet portrætteret som et kynisk magtmenneske en gang – hans image tåler ikke flere pust til de gløder, som stadig ulmer!

De Radikale er desværre bagud på point. De Radikale har det i det hele taget ikke nemt. Det er som om at politikken, enig i den som jeg er, drukner i gode intentioner. Det er som om at De Radikale ikke rigtigt brænder igennem, hverken på de konventionelle medieplatforme, eller de sociale. Tankerne er rigtige, men eksekveringen og vedholdenheden mangler. De har et par interessante wildcard i ærmet. Bl.a. forventer jeg mig meget af Uffe Elbæk, som stiller op i København. Uffe Elbæk er en erfaren politiker, med en sund ballast fra et levet liv, en lang række gode projekter og også en række sunde nederlag. Men de fleste kender Elbæk som grundlægger og mangeårig rektor for Kaospiloterne i Århus, og som Direktør for World Outgames i København, i 2009.

Og det her med de erfarne kandidater, som har prøvet lidt af hvert, skriver Mette Bom befriende om i Information. Jeg kan egentlig ikke forestille mig ret mange være uenige i hendes pointer! S Kandidat Signe Wennenberg (som godt kunne ruske op i Rudersdal området) har med det samme taget tråden op, og siger undskyld på forhånd. Hvis man kender til Signe Wenneberg og hendes karriere, vil man også vide at den har bragt hende vidt omkring – fra haveekspert, til kulturredaktioner, direktørposter, detailhandel og en hel masse andet.

Levede mangfoldige liv fyldt med indtryk, sejre og nederlag – liv bygget på  netværk og med forskellige, både gode og  dårlige erfaringer at trække på.

Det var bare det. God weekend.

